Jednolity STATUT  Towarzystwa Przyjaciół Biecza i Ziemi Bieckiej 

 

Towarzystwo Przyjaciół Biecza  zostało założone dnia 20.06.1993 r., zarejestrowane postanowieniem Sądu Wojewódzkiego w Krośnie (Sygn. akt Ns-Rej.St 15/93) z dnia 15 października 1993 r. i wpisane do rejestru stowarzyszeń Sądu Wojewódzkiego w Krośnie pod nr 466. 

Uchwałą Walnego Zebrania Członków Towarzystwa Przyjaciół Biecza z dnia 17 grudnia 1999 r. zmieniono nazwę na Towarzystwo Przyjaciół Biecza i Ziemi Bieckiej i przyjęto niniejszy statut

 

 Biecz, 2000 r.

Stowarzyszenie nosi nazwę: Towarzystwo Przyjaciół Biecza i Ziemi Bieckiej i jest spadkobiercą i kontynuatorem działającego do czasu II wojny światowej Towarzystwa Przyjaciół Biecza.

Grupa mieszkańców Biecza i okolicy pragnie pójść w ślady swoich poprzedników, podejmując prace na rzecz miasta i środowiska w ramach powołanego Towarzystwa.

Tożsamość Biecza to bogata historia. Ziemia Biecka to rzeczywisty podmiot, głęboko zakorzeniony w historii i społecznej świadomości.

Rozdział I

NAZWA, SIEDZIBA, TEREN DZIAŁANIA I PIECZĘĆ TOWARZYSTWA

 § 1

Stowarzyszenie nosi nazwę „Towarzystwo Przyjaciół Biecza i Ziemi Bieckiej" i zwane jest w dalszej części Statutu ,,Towarzystwem".

 §  2.

  1. Towarzystwo jest organizacją społeczno-kulturalną posiadającą osobowość prawną, działającą zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz niniejszym statutem na zasadzie dobrowolności i pracy społecznej swych członków.
  2. Towarzystwo może posiadać wszelki majątek ruchomy i nieruchomy oraz uczestniczyć w obrocie tym majątkiem. Towarzystwo do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników lub zlecać ich wykonanie innym osobom.
  3. Towarzystwo może zaciągać zobowiązania.

 § 3.

Siedzibą Towarzystwa jest miasto Biecz, a terenem działania obszar gminy Biecz.

 § 4.

Towarzystwo używa pieczęci okrągłej z herbem miasta Biecza w środku i nazwą Towarzystwa w otoku oraz pieczęci adresowej.

§ 4a.

  1. Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tym samym lub podobnym profilu działania.
  2. O przystąpieniu do organizacji, o których mowa powyżej, bądź wystąpieniu z nich, decyduje Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów członków zwyczajnych obecnych na tym Zebraniu.

§ 4b.

Towarzystwo może sprawować patronat nad organizacjami młodzieżowymi.

Rozdział II

CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA

 § 5.

Celem Towarzystwa jest współdziałanie z organami administracji państwowej i samorządowej oraz powołanymi do tego służbami specjalistycznymi w zakresie:

  1. szerzenia wiedzy historycznej i kulturalnej,
  2. opieki nad zabytkami i pomnikami przyrody,
  3. dbania o estetyczny wygląd miejscowości,
  4. ochrony środowiska naturalnego.

 § 6.

Towarzystwo swoje cele realizować będzie poprzez:

  1. organizowanie i inicjowanie przedsięwzięć mających na celu popularyzowanie, dokształcanie i uświadamiane potrzeby ochrony zabytków i pomników przyrody oraz rozbudzanie wrażliwości estetycznej i ekologicznej w kształtowaniu środowiska,

1a. współdziałanie ze szkołami w zakresie:

    1. kultywowania dziedzictwa kulturowego Ziemi Bieckiej,
    2. wdrażania edukacji regionalnej,
    3. wskazywania form i możliwości współpracy młodzieżowej oraz uczestnictwa w życiu publicznym zintegrowanej Europy,
  1. współdziałanie ze Służbami Ochrony Zabytków w zabiegach i pracach zmierzających do utrzymania istniejących na tym terenie zabytków, informowanie o ich stanie, grożących im uszkodzeniach, oszpeceniach czy dewastacji,
  2. współdziałanie ze Służbami Ochrony Przyrody i Środowiska,
  3. składanie wniosków i postulatów do władz państwowych i samorządowych i innych instytucji,

4 a. pozyskiwanie środków finansowych na cele statutowe,

4 b. wydawanie periodyku ,,Terra Biecensis" oraz innych publikacji,

  1. prowadzenie kroniki Towarzystwa i księgi pamiątkowej dla odwiedzających Towarzystwo gości.

 

Rozdział III

CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI

 § 7.

Towarzystwo zrzesza członków:

  1. zwyczajnych,
  2. honorowych,
  3. wspierających.

 § 8.

  1. Członkami zwyczajnymi Towarzystwa mogą być obywatele Rzeczypospolitej Polskiej pragnący realizować cele statutowe Towarzystwa.
  2. Osoby małoletnie mogą być członkami Towarzystwa na zasadach przewidzianych w art. 3 Ustawy o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 (Dz. U. nr 20 poz. 104 z późniejszymi zmianami).
  3. Członkami Towarzystwa mogą być cudzoziemcy na zasadach przewidzianych w art. 4 cytowanej w ust. 2 ustawy.
  4. Członkostwo Towarzystwa uzyskuje się przez złożenie pisemnej deklaracji, uzyskanie poparcia co najmniej dwóch członków Towarzystwa i decyzji Zarządu o przyjęciu w poczet Towarzystwa.

 § 9.

  1. Członkostwo honorowe nadaje Walne Zebranie Członków osobie szczególnie zasłużonej dla Towarzystwa lub Miasta i Gminy Biecz.
  2. Członek honorowy zwolniony jest od obowiązku płacenia składek członkowskich.

§ 10.

  1. Członkami wspierającymi Towarzystwa, przyjętymi przez Zarząd, mogą być osoby fizyczne lub prawne, które popierają jego działalność przez zadeklarowanie i uiszczanie świadczeń pieniężnych lub innych majątkowych.
  2. Członek wpierający, będący osobą prawną uczestniczy w Towarzystwie poprzez swojego przedstawiciela.

 § 11.

  1. Członkowie mają prawo:

a) uczestniczyć we wszystkich formach działania Towarzystwa,

b) wybierać i być wybieranymi do władz Towarzystwa,

c) nosić odznakę i posiadać legitymację członkowską,

d) zgłaszać wnioski dotyczące działalności Towarzystwa.

    2. Członkom honorowym i wspierającym przysługują uprawnienia wymienione w ust. 1 z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.

 § 12. 

Obowiązkiem członków zwyczajnych jest:

  1. przestrzeganie postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa,
  2. uczestniczenie w realizacji zadań (celów) Towarzystwa,
  3. dbanie o dobre imię Towarzystwa,
  4. terminowe płacenie składek członkowskich,
  5. pracować społecznie na rzecz Towarzystwa.

 § 13.

Obowiązki członków honorowych i wspierających wynikają z § 12 ust. 1 i 3.

 § 14.

  1. Członkostwo wygasa z chwilą śmierci członka.
  2. Członkostwo traci się w przypadku:
  3. niepłacenia składek przez okres 1 roku i skreślenia z listy członków przez Zarząd,
  4. nieprzestrzegania postanowień Statutu, prowadzenie działalności na szkodę Towarzystwa lub niezgodnej z powszechnie przyjętymi normami współżycia społecznego.
  5. Członkostwo ustaje na skutek dobrowolnego wystąpienia z Towarzystwa zgłoszonego na piśmie do Zarządu.
  6. Ustanie członkostwa Towarzystwa na skutek przyczyn wymienionych w punkcie 1-3 niniejszego paragrafu wymaga decyzji Zarządu, powodującej wykreślenie z listy członków.
  7. Od decyzji Zarządu przysługuje osobie pozbawionej praw członkowskich odwołanie się do Walnego Zebrania w ciągu 30 dni od daty doręczenia zawiadomienia.

Rozdział IV

WŁADZE TOWARZYSTWA

 § 15.

  1. Władzami Towarzystwa są:
  2. Walne Zebranie Członków,
  3. Zarząd Towarzystwa,
  4. Komisja Rewizyjna.
  5. Kadencja władz Towarzystwa trwa 4 lata i kończy się z chwilą powołania nowych władz.
  6. (uchylony)
  7. Wybory władz Towarzystwa odbywają się w głosowaniu jawnym lub tajnym w zależności od decyzji Walnego Zgromadzenia.
  8. O dokonaniu wyboru władz decyduje zwykła większość głosów.

 § 16.

  1. Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zebranie Członków.
  2. Walne Zebranie Członków jest zwoływane przez Zarząd jeden raz do roku.
  3. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków jest zwoływane:
  4. na żądanie Zarządu bądź Komisji Rewizyjnej,
  5. na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków.
  6. Walne Zebranie Członków, o którym mowa w pkcie 3 winno być zwołane w terminie 21 dni od daty zgłoszenia wniosku z zawiadomieniem pisemnym członków na 14 dni przed Walnym Zebraniem.
  7. Uchwały Walnego Zebrania Członków podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 1/2 liczby członków w pierwszym terminie. W drugim terminie, który może się odbyć w tym samym dniu o godzinę później, Walne Zebranie Członków podejmuje uchwały bez względu na frekwencję większością 2/3 głosów obecnych na zebraniu.

 § 17.

Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:

  1. uchwalanie Statutu Towarzystwa i jego nowelizacja,

1a. uchwalanie głównych kierunków działalności Towarzystwa,

  1. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
  2. wybór Prezesa Towarzystwa,
  3. wybór Zarządu Towarzystwa,
  4. wybór Komisji Rewizyjnej,
  5. nadawanie godności członka honorowego,
  6. skreślanie i wykluczanie członków honorowych,
  7. przyznawanie nagród członkom Zarządu,
  8. ustalanie wysokości składek członkowskich,
  9. podejmowanie uchwały o przystąpieniu do innej organizacji,
  10. udzielanie ustępującemu Zarządowi absolutorium,
  11. rozpatrywanie odwołań członków Towarzystwa od decyzji Zarządu,
  12. uchwalanie maksymalnej sumy zobowiązań majątkowych, które może w imieniu Towarzystwa zaciągać Zarząd.

 § 18.

Zarząd Towarzystwa składa się z siedmiu osób:

  1. Prezesa Towarzystwa, który jednocześnie pełni funkcję Przewodniczącego Zarządu,
  2. Wiceprezesa Towarzystwa, który jednocześnie pełni funkcję Wiceprzewodniczącego Zarządu,
  3. Sekretarza,
  4. Skarbnika,
  5. trzech Członków.

 § 19.

Do kompetencji Prezesa Towarzystwa należy:

  1. zgłaszanie kandydatów na członków Zarządu Towarzystwa,

1a. zwoływanie posiedzeń zarządu co najmniej 1 raz w kwartale,

  1. kierowanie bieżącą jego działalnością oraz reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz,
  2. podpisywanie korespondencji oraz wszelkich uchwał i decyzji podejmowanych przez Zarząd,
  3. proponowanie nowych członków Zarządu w przypadku konieczności uzupełnienia jego składu. Każdorazowe uzupełnienie składu Zarządu wymaga zatwierdzenia uchwałą najbliższego Walnego Zebrania.

 § 20.

Wiceprezes zastępuje Prezesa Towarzystwa w czasie jego nieobecności oraz kieruje pracami powierzonymi przez Prezesa.

 § 21.

Do kompetencji Zarządu Towarzystwa należy:

  1. prowadzenie i koordynowanie działalności Towarzystwa,
  2. opracowywanie programów i uchwalanie planów pracy Towarzystwa,
  3. prowadzenie rejestru członków Towarzystwa, przyjmowanie, skreślanie i wykluczanie członków zwyczajnych i wspierających,
  4. rozstrzyganie sporów między członkami powstałych na tle ich działalności w Towarzystwie,
  5. powoływanie i rozwiązywanie klubów zainteresowań, komisji problemowych stałych lub doraźnych,
  6. zarządzanie majątkiem i funduszami Towarzystwa, a także prawo do zaciągania zobowiązań majątkowych w imieniu Towarzystwa, do wysokości uchwalonej przez Walne Zebranie Członków,
  7. zwoływanie Walnych Zebrań Członków. Zarząd zawiadamia o walnym Zebraniu na 14 dni przed terminem zebrania,
  8. delegowanie przedstawicieli Towarzystwa na kongresy, zjazdy, konferencje i kursy w kraju i za granicą,
  9. wnioskowanie na Walnym Zebraniu Członków o nadanie godności członka honorowego,
  10. przyznawanie nagród członkom zwyczajnym Towarzystwa,
  11. podejmowanie uchwał w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz Towarzystwa,
  12. składanie sprawozdań ze swej działalności przed Walnym Zebraniem Członków,
  13. inicjowanie i prowadzenie innych prac wynikających z postanowień Statutu,
  14. prowadzenie działalności socjalnej.

 § 22.

  1. Zarząd jest kompetentny do czynienia postanowień, o ile na posiedzeniach są obecni Prezes lub Wiceprezes i przynajmniej połowa pozostałych członków.
  2. Postanowienia Zarządu są prawomocne, gdy zapadają większością głosów członków obecnych na posiedzeniu. W razie równości głosów decydującym jest głos Prezesa Towarzystwa.

 § 22 a.

  1. Oświadczenia woli w imieniu Zarządu Towarzystwa składają Prezes Towarzystwa jako Przewodniczący jego Zarządu oraz Wiceprezes Towarzystwa jako Wiceprzewodniczący Zarządu lub upoważniony przez Zarząd członek Zarządu.
  2. Oświadczenia woli w sprawach majątkowych wymagają kontrasygnaty Skarbnika.

 § 23.

  1. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków i wybiera spośród siebie Przewodniczącego i jego zastępcę.
  2. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami Zarządu.
  3. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
  4. a) sprawowanie kontroli i nadzoru nad całokształtem działalności Towarzystwa, a w szczególności nad działalnością gospodarczo-finansową,
  5. b) wnioskowanie do Zarządu o zwołanie Nadzwyczajnego Zebrania Członków w przypadku stwierdzenia rażących uchybień w zakresie działalności Zarządu,
  6. c) sporządzanie pisemnych sprawozdań z przeprowadzonych kontroli prawidłowego gospodarowania przez Zarząd majątkiem Towarzystwa i składanie tych sprawozdań na walnym Zebraniu Członków.
  7. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę zaistnienia potrzeby, nie rzadziej niż dwa razy w roku kalendarzowym; posiedzenia te są protokołowane.
  8. Skład osobowy przy przeprowadzanych kontrolach nie może być mniejszy niż 2/3 składu Komisji.
  9. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają na posiedzeniach Komisji zwykłą większością głosów, przy obecności 2/3 składu Komisji.
  10. Uzupełnienia składu Komisji dokonuje się na wniosek Przewodniczącego Komisji na Walnym Zebraniu Członków w drodze wyborów uzupełniających.

Rozdział V

MAJĄTEK TOWARZYSTWA

 § 24

  1. Majątek Towarzystwa składa się z funduszów, ruchomości i nieruchomości.
  2. Majątek stanowią:
  3. a) składki członkowskie,
  4. b) wpływy z działalności statutowej Towarzystwa,
  5. c) wpływy z działalności gospodarczej i usługowej,
  6. d) darowizny, zapisy i spadki,
  7. e) dotacje,
  8. f) wpływy z ofiarności publicznej.

Rozdział VI

PRZEPISY KOŃCOWE

 § 25.

  1. Uchwałę w sprawie zmiany Statutu lub rozwiązania Towarzystwa podejmuje Walne Zebranie Członków przy obecności co najmniej 1/2 ilości członków zwyczajnych większością 2/3 głosów członków zwyczajnych.
  2. Likwidatorami Towarzystwa są członkowie jego Zarządu.
  3. W przypadku rozwiązania Towarzystwa ostatnie Walne Zebranie Członków określi w drodze uchwały przeznaczenie majątku Towarzystwa.
Początek strony